Clifa logo
 

Adres ][ Adress
Gastenboek ][ Guestbook
Route Hulp ][ Travel Help Contact
    Naar Huis ][ Back Home
                    
 
Verpleeghuizen en verzorgingshuizen vanuit Cliėntperspectief

 B. Verblijf - Wonen

     B1. Het gebouw - toegankelijkheid
     B2. De eigen kamer
     B3. Informatie, communicatie en inspraak
     B4. Organisatie tijdens verblijf
     B5. Dagelijks leven - dagritme

 

B1. Het gebouw - toegankelijkheid

§         Alle cliėnten kunnen de instelling goed betreden (omliggende paden en entree zijn rolstoelvriendelijk).

§         Alle cliėnten kunnen alle ruimten goed bereiken.

§         Algemene ruimten, liften, badkamers en toiletten zijn groot genoeg en ook met rolstoel toegankelijk.

§         De inrichting van de algemene ruimten zijn aangepast aan handicaps. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het “Handboek Toegankelijkheid” (zie bijlage).

§         De instelling heeft een tuin die voor iedereen toegankelijk is. De cliėnt wordt de mogelijkheid tot tuinieren geboden. Dit dient ook staand of zittend mogelijk te zijn, bijvoorbeeld door middel van “tuiniertafels”.

Het gebouw - veiligheid

§         De cliėnt kan overal in huis om hulp bellen.

§         Het huis is inbraakveilig.

§         Bezoekers kunnen niet ongezien binnenkomen of vertrekken.

§         De cliėnt weet wat te doen bij brand.

Het gebouw - overzichtelijkheid

§         Er is een duidelijke bewegwijzering in het gebouw.

§         Door middel van bordjes en kleuren kan de (pg-)bewoner zich goed oriėnteren in het verpleeghuis.

§         Er zijn maatregelen getroffen om het rondwandelen voor de pg-bewoner mogelijk te maken, zonder dat ze daardoor andere cliėnt s hinderen of kunnen weglopen (bijvoorbeeld met behulp van een loopcircuit).

§         Op de pg-afdelingen worden de dagen van de week, seizoenen of feestdagen duidelijk aangeven.

Het gebouw - comfort

§         De algemene ruimten zijn comfortabel ingericht.

§         Er moet een aparte ruimte zijn waar de cliėnt kan roken.

§         De verzorgingshuisbewoner mag in zijn/haar eigen woonruimte roken.

§         De algemene ruimten en toiletten zijn schoon.

§         Er is een logeermogelijkheid.

B2. De eigen kamer

§         De (woon)kamer is groot genoeg voor het gebruik van rolstoel en tillift.

§         De kasten in de woonruimte zijn goed bereikbaar.

§         De inrichting van de woonruimte is aangepast aan eventuele handicaps.

§         De badkamer en douche zijn groot genoeg voor het gebruik van rolstoel en tillift.

§         De temperatuur in de woonruimte is goed door de cliėnt zelf te reguleren.

 

B3. Informatie, communicatie en inspraak tijdens het verblijf

§         De cliėnt wordt op de hoogte gehouden van het wel en wee in huis.

§         De cliėnt wordt op de hoogte gehouden van de activiteiten die de instelling organiseert.

§         De cliėnt wordt goed geļnformeerd over het werk van de cliėntenraad.

§         De cliėnt merkt dat de cliėntenraad voor hun belangen opkomt.

§         Er zijn contactpersonen van psychogeriatrische bewoners in de cliėntenraad vertegenwoordigd.

§         De adviezen van de cliėntenraad worden serieus genomen.

 

B4. Organisatie tijdens het verblijf

§         Defecten in het gebouw (eigen kamer, algemene ruimten, etc) worden binnen twee dagen adequaat verholpen.

§         De cliėnt en familie weten op welke wijze en in welke gevallen ze een beroep kunnen doen op de technische dienst.

§         Er worden voldoende maatregelen genomen om (onderlinge) diefstal te voorkomen.

§         Het bed wordt elke dag opgemaakt en alleen vuil beddengoed wordt verschoond.

§         Een keer per week wordt het gehele bed verschoond, tenzij de cliėnt de hele dag op bed ligt; dan wordt er 1 maal per dag zorg gedragen voor een schoon bed.

§         Het nachtkastje en ledikant wordt 1 maal per week aan de buitenkant huishoudelijk schoongemaakt.

§         De vloer in de slaapkamer wordt minimaal 5 maal per week gereinigd.

§         De badkamer wordt minimaal 1 maal per week gereinigd, het toilet is na elk gebruik zichtbaar schoon.

§         De wasverzorging is zorgvuldig.

Ų      De was is schoon.

Ų      De was komt onbeschadigd terug.

Ų      In geval van het kwijtraken of beschadigen van kleding is er een schaderegeling.

Ų      Wanneer de cliėnt zelf de wasverzorging wil regelen is er de vergoedingsregeling van CVZ (Zie bijlage).

 

B5. Dagelijks leven - dagritme

§         De cliėnt bepaalt zelf:

Ų      hoe laat hij/zij opstaat

Ų      het tijdstip waarop hij/zij naar bed gaat

Ų      hoeveel bezoek hij/zij wil ontvangen

Ų      op welk tijdstip hij/zij bezoek ontvangt

Ų      of hij/zij zich terugtrekt

Ų      hoe laat hij/zij het de instelling verlaat en hoe laat hij/zij thuis komt

§         De cliėnt heeft invloed op de wijze waarop zijn/haar kamer wordt schoongehouden.

§         Huisdieren zijn welkom in het verzorgingshuis (mits de cliėnt deze zelf kan verzorgen en zij geen overlast bezorgen voor andere bewoners).

 

 

Deze site is voor het laatst bijgewerkt op 14 mei 2004

            About CLIFA ][ About EVEAN ][ Contact us ][ Contact the webmaster ©2002 by Clifa Evean Oostergouw Zaandam NL.